Tuesday, December 13, 2011

Bila Kita Bicara Soal hati

Assalamualaikum... =))

Bila kita berbicara soal hati, hati itu ada pelbagai rasa yang mana kadang-kala sukar untuk ditafsirkan dan sukar untuk dimengertikan. Manusia selalunya tertipu dengan apa yang ada dalam hati dan perasaan. Perasaan itu kadangkala akan menipu akal dan fikiran. Kadangkala kita merasakan sesuatu yang ada di depan mata kita itu adalah yang terbaik. Dan kita juga sering berprasangka apa yang kita ada itu tidak cukup dan tidak baik.
Namun, hanya Allah saja yang lebih mengetahui apa yang terbaik sedangkan kita tidak. Perasaan di hati kita itu juga adakalanya membuat kita kebingungan, kegelisahan, kerisauan, kegusaran dan sebagainya yang membuatkan kita resah dan tidak senang duduk. Sehinggakan kita terduduk menangis memikirkan kegundahan perasaan yang wujud itu.
Hati dan perasaan memang ada dalam setiap diri manusia. Cuma yang membezakan ialah bagaimana kita semua menjaga hati itu supaya ia selari dengan akal dan fikiran kita. Jika terlalu mengikut perasaan dan kata hati, kita juga bisa mati. Akal fikiran dan pertimbangan yang baik sahaja dapat memandu kita kepada satu jalan yang betul. 
Oleh itu, marilah kita muhasabah diri kita sendiri. Terlalu banyak kekhilafan diri. Saya juga selalu berteka-teka dengan hati, perasaan, akal dan fikiran sendiri. Kadang-kadang kita juga menjadi bingung hanya kerana perasaan sendiri. Kita juga sering berasa tidak pasti dengan diri sendiri. Semuanya kerana diri ini sendiri. Jadi tadahlah tangan, berdoalah pada Allah mintak dipelihara dan dikawal hati yang kian kegelapan.

" Sesungguhnya didalam jasad manusia ada seketul daging, seandainya ia baik maka baiklah anggota badannya, seandainya ia rosak maka rosaklah anggota badannya, ketahuilah! Ianya hati "( HR: Bukhari & Muslim )

Apa Kata Honey: Hati kita bukan milik kita, bukan milik siapa-siapa. Hati adalah milik mutlak ALLAH SWT.....=)



Honey IsyQiPosted By Honey IsyQi

Thanks for readings. Anything can contact me through my Facebook Page

Thank You


5 Responses So Far:

Anonymous said... Reply Comment

hati yang suci datangnya dr jiwa yg bersih :)

Anonymous said... Reply Comment

sentiasa pelihara hati kita agar bersih dari kekotoran -hairul shah-

Anonymous said... Reply Comment

Astaghfirullahalazim...byknya khilaf diri ini..ampuni hambaMu ya Allah ;(

Anonymous said... Reply Comment

mohon share ye...syukran

anak merdeka said... Reply Comment

dari hati inilah bermula segala galanya... jika hati tidak dijaga maka rosaklah hidup seseorang... hati nie perlukan pengisian rohani agar tidak terpesong...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

VISITORS AROUND THE WORLD

free counters